Farvekodesystemet - En konkret redskab til arbejdet med de pædagogiske læreplaner i dagpleje, vuggestue og børnehave

Af: Dorthe Filtenborg Sørensen

Læseprøve

Beskrivelse

Som et redskab til at skabe sammenhæng imellem den pædagogiske læreplan, dokumentation og evaluering kan man bruge farvekodesystemet, som præsenteres i dette hæfte og på den tilhørende hjemmeside. Hæftet giver en grundig introduktion til arbejdet med farvekodesystemet og er henvendt til ansatte i dagpleje, vuggestue og børnehave. Materialets største del er elektronisk. På hjemmesiden www.dafolo.dk/farvekodesystemet findes en lang række dokumenter og redskaber til arbejdet med farvekodesystemet. Disse kan, for den bruger der har købt materialet, frit downloades og printes. Farvekodesystemet klæder personalet rigtig godt på til planlægningen, organiseringen og udførelsen af det pædagogiske arbejde. Det kan anvendes til at: illustrere og systematisere de enkelte læreplanstemaer dokumentere den pædagogiske praksis evaluere på baggrund af det dokumenterede forberede den konkrete, pædagogiske praksis bevare fokus i tilrettelæggelsen af den pædagogiske praksis udarbejde en kompetencetavle for det enkelte barn til brug i forældresamtaler udarbejde en kompetencetavle for det enkelte barn til brug for etablering af et godt fundament i overgangene omkring barnets institutions- og skoleliv udarbejde en præsentations- og kompetencetavle af personalet til ophængning i institutionen eller dagplejen udarbejde den pædagogiske profil på institutionen eller i dagplejen Dorthe Filtenborg Sørensen er leder af en af de største integrerede daginstitutioner på Frederiksberg. Dorthe har igennem en lang årrække skrevet artikler, bøger og hæfter med fokus på den pædagogiske praksis i forhold til arbejdet med dokumentation og evaluering.

Yderligere informationer

  • E-bog

  • EPUB (Reflowable)

    EPUB (Reflowable)

  • DRM-beskyttet

    DRM-beskyttet

  • Dafolo A/S

  • 9788771604542

  • 23-04-2012

  • Førskoler og børnehaver