Feedback viser vejen til læring - Vejledningshæfte til anvendelse af feedbackplakater i arbejdet med feedback og læringsmål

Af: Kirsten Hyldahl

Læseprøve

Beskrivelse

Dette vejledningshæfte hører tæt sammen med fire feedbackplakater (Dafolo 2014). Hæftet giver konkrete forslag til brugen af feedbackplakaterne i klasserummet og i teamsamarbejdet. Det giver en grundig indføring i John Hattie og Helen Timperleys feedbackmodel og de tre feedbackspørgsmål, som er rygraden i en god feedbackkultur. God feedback gives bedst på baggrund af gode læringsmål med klare succeskriterier. Derfor giver hæftet undervejs konkrete eksempler på, hvordan læringsmål og succeskriterier kan formuleres på flere niveauer. Her inddrages forskellige taksonomier som en hjælp til at differentiere både læringsmål og succeskriterier. Dette vejledningshæfte og de fire feedbackplakater kan således understøtte arbejdet med: - at tilrettelægge målstyret undervisning - at udfordre alle børn, så de bliver så dygtige, de kan - at udvikle effektive feedbackprocesser - at styrke børnenes motivation for læring - at inddrage børnene og give dem medansvar i deres læreproces - at styrke tilliden til og respekten for folkeskolen gennem evidensbaseret undervisning Feedback hjælper os til læring, og med feedbackplakaterne og dette vejledningshæfte er du og børnene godt på vej!

Yderligere informationer