Grundtvig, dyden og samfundet

Af: Ole Nyborg

Læseprøve

Beskrivelse

Det er tanken i Grundtvigs forfatterskab, at – hvis opdragelsen eller undervisningen både i samfundet og i den kristne menighed ikke skal være en nytteløs tant og dårskab, som ikke gør nogen forskel for eleverne – skal skolen og undervisningen foregå efter principperne i en slags mesterlære. I en sådan mesterlære er mesteren den centrale og uundværlige agent. Eleverne kommer gradvist ud af deres afmagt og udyd nemlig den udygtighed, ukærlighed og vankundighed, som prægede dem ved deres indtrædelse i skolen, ved deres samliv med mesteren. Deres tilstedeværelse i skolen er præget af en centripetal bevægelse, hvor de gradvist nærmer sig en identitet med mesteren og hans dyder og på den måde i stigende grad bliver ensformede nemlig efter mesterens form og skikkelse.

Yderligere informationer

  • E-bog

  • EPUB (Reflowable)

    EPUB (Reflowable)

  • Vandmærket

    Vandmærket

  • 188

  • Books on Demand

  • 9788771453706

  • 14-12-2013

  • Kunst og kultur: generelle emner