Hannah Arendt og pædagogikken - Fragmenter til en gryende pædagogik
Af: Morten Timmermann Korsgaard
LæseprøveBeskrivelse
Hannah Arendt er en af det 20. århundredes store politiske tænkere. Hovedværkerne "Det totalitære samfundssystems oprindelse", "Menneskets vilkår" og "Eichmann i Jerusalem" er centrale skrifter i den politiske filosofi og behandler vigtige emner som totalitarisme, menneskelig handling og ondskab. Derfor er Arendts ganske vist få og sporadiske ─ men ikke mindre vigtige ─ tanker om pædagogikken også en smule oversete. Og ikke nok med det: De fleste pædagogiske fortolkere af Arendt læser "med" Arendt "mod" Arendt i stedet for at følge Arendts tænkning om skole og opdragelse til ende. Det forsøger dette lille skrift at råde bod på. Arendts tanker om pædagogikken udgør nemlig et væsentligt alternativ til de tanker om pædagogik, der er fremherskende i dag, og giver et nyt perspektiv på pædagogikken. Bogen argumenterer bl.a. for, at man med ideerne om læringssamfundet og konkurrencestaten helt glemmer at drage omsorg for barnets frihed. Vores iver efter resultater er snarere et snærende bånd ─ en totalitær invasion af barndommen ─ end en omsorg for barnets begyndelser.
Yderligere informationer
-
E-bog
-
PDF
PDF
-
Vandmærket
Vandmærket
-
171
-
Aarhus Universitetsforlag
-
9788771248388
-
07-11-2014
Pris DKK: 93,50
Denne bog er enten DRM-kopibeskyttet eller har Fixed layout
Hvis bogen er DRM-kopibeskyttet eller har Fixed layout, skal du bruge et særlig program for at læse bogen. Se anbefalinger til specifikke programmer her: Værd at vide om e-bøger og lydbøger
OBS!
Denne e-bog er beskyttet med Adobe DRM beskyttelse.
E-bogen kan kun læses i Adobe Digital Editions eller Bluefire Reader.
E-bogen kan ikke læses på Kindle, i Adobe Reader eller i iBooks.
Læs mere om programmer og print af e-bøger her.