Hjernepauser - Aktiviteter, der booster læring

Af: Søs Rask Andresen, Nanna Paarup

Læseprøve

Beskrivelse

Hjernepauser giver mere reel læringstid og bidrager til øget trivsel i klassen. De er et nemt og effektivt virkemiddel, der på kort tid og med en relativ lille indsats kan gøre en stor forskel, som del af din klasseledelse. En hjernepause er en aktivitet på typisk 1-5 minutter, hvor eleverne gennem bevægelse, koncentration og koordination genererer ny energi, opmærksomhed og fokus i undervisningen. Den største effekt opnås ved krydsmodal perception, hvor højre og venstre kropsdel koordineres. Gennem bogen får du •indsigt i, hvorfor hjernepauser virker •viden om hjernens opbygning og sammenhæng mellem bevægelse, hjerneprocesser og læring •teknikker og værktøjer til at anvende hjernepauser og skabe glidende overgange til læringsaktiviteterne •84 hjernepauser til brug i undervisning •et refleksionsrum i forhold til din egen praksis Hjernepauser - Aktiviteter der booster læring er til lærere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Værktøjerne og hjernepauserne kan dog bruges i alle typer af undervisning og vil have lige så stor effekt på kurser for voksne og på videregående uddannelser. Bogen indgår i serien VÆRKTØJER TIL KLASSELEDELSE, som tilbyder værktøjer, der umiddelbart kan implementeres i den daglige undervisning for at styrke den professionelle praksis på skoler og uddannelsesinstitutioner.

Yderligere informationer