Italiensk opera i guldalderen 1800-1850

Af: Thomas Milholt

Læseprøve

Beskrivelse

Op gennem 1800-tallet ændrede romantikkens nye politiske og kulturelle strømninger publikums smag i Italiens mange teatre, hvor der blev spillet opera. Set ud fra publikums placering fortæller bogen, hvordan det medførte, at en lang række fremtrædende italienske operakomponister og deres værker fra den italienske guldalder i årene 1800-50 endte med at blive glemt og overset. Helt op til i dag har vi endnu ikke udforsket den guldgrube af flere tusinde operaer, der venter på at blive genopdaget. Forfatteren bruger både skriftlige kilder fra samtiden og oversigter over hundredevis af værkers popularitet til at give en levende beskrivelse af operalivet i den tids Italien. Samtidig stiller bogen spørgsmålet, om kåringer af romantiske genier og sammensætninger af kanons har været med til at skabe en italiensk operahistorie, som er blevet præget af forvrængning. ”På den lange rejse gennem det italienske 1800-tal vender Milholt alle periodens vigtigste problemstillinger ... Alt i alt er det et beundringsværdigt og gedigent forskningsresultat, Thomas Milholt præsenterer, og hvormed han sætter et berigende lys på et dunkelt kapitel i operaens kulturhistorie.” - Redaktør Peter Wang, Operabladet Ascolta. "»Italiensk opera i guldalderen« af Thomas Milholt er flot formidlet forskning om et glemt kapitel i musikhistorien." - Musikredaktør Søren Schauser, Berlingske Tidende.

Yderligere informationer