Mønsterbrydning i et ICDP-perspektiv

Af: Allan Stevn Bach, Jytte Birk Sørensen (redaktør)

Læseprøve

Beskrivelse

"Mønserbrydning i et ICDP-perspektiv" er kapitel 5 fra bogen "Mønsterbrud i opbrud". Kapitlet indeholder følgende: - Om opdragelsens følgevirkninger - Om anerkendelse - Om ICDP - Om de tre dialogformer - Om de otte samspilstemaer - Om den emotionelle dialog - Opsummering af den emotionelle dialog - Om den meningsskabende og udvidende dialog - Opsummering af den meningsskabende og udvidende dialog - Om den regulerende og grænsesættende dialog - Opsummerende om den regulerende og grænsesættende dialog - Om de syv sensitiverings- og bevidstgørelsesprincipper - Positiv definition af barnet - Afslutning Omdrejningspunktet for bogen "Mønsterbrud i opbrud" er mønsterbrydning, men som det vil fremgå, er mønsterbrydning et mangesidet og måske tvivlsomt begreb. I flere af bogens kapitler er selve mønsterbryderbegrebet til diskussion – for hvad karakteriserer "en mønsterbryder"? Er det at få en længere uddannelse end egne forældre nok til at kalde sig mønsterbryder? Giver begrebet overhovedet mening?

Yderligere informationer