Skolen i Morgen. Nr. 4. Januar 2016. 19. årgang. Tema: The Triple Focus

Af: Peter Senge, Daniel Goleman, Ingelin Burkeland, Rasmus Landersø, Klaus Ernst Hansen

Læseprøve

Beskrivelse

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler: Uddrag af Triple Focus – en ny tilgang til uddannelse (2015) Af Peter Senge og Daniel Goleman I uddraget beskrives baggrunden for forfatternes særlige tilgang til uddannelse samt et konkret eksempel på, hvordan børn kan inkorporere denne tilgang i deres sociale samspil. Interview med Daniel Goleman Skolen i Morgen har spurgt Daniel Goleman, der sammen med Peter Senge har skrevet bogen Triple Focus – en ny tilgang til uddannelse, om, hvordan den er relevant i Danmark. Hvordan kan vi vite at læring har skjedd? Af Ingelin Burkeland Denne artikel ønsker, at afdække sammenhængen mellem metakognitiv kompetence og læringsmotivation. Blandt andet gennem tankevækkende spørgsmål ønsker forfatteren, at få os læsere til selv at reflektere over egen læring, for eksempel om – og i så fald hvad – man lærer af, at læse artiklen? Hvor langt fra stammen falder æblet? Af Rasmus Landersø Med afsæt i ét af folkeskolereformens tre overordne mål, nemlig, at den skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater, introducerer denne artikel vigtige resultater fra den økonomiske forskning om social mobilitet og uddannelsesmobilitet i Danmark. Skoleledelse i alliance med virkeligheden – forandringsprocessen fortsætter efter første år med skolereformen Af Klaus Ernst Hansen Denne artikel er anden del af Klaus Ernst Hansens bud på, hvordan skoleledere kan håndtere de mange forandringer skolereformen har først med sig. Artiklen giver konkrete anbefalinger til, hvordan skolelederen, via medarbejderinvolvering og arbejdet med en fælles vision, kan vedligeholde – eller genskabe – motivationen og den relationelle tillid, både mellem ledelse og lærere og lærerne i mellem. Første del af artiklen blev bragt i Skolen i Morgen i november 2015.

Yderligere informationer