Skolen i Morgen. Nr. 5 Februar 2016. 19. årgang. Tema: Elevcentreret ledelse gennem brug af data

Af: Frans Hjort Hammer, Henrik Stockfleth Olsen, Anita Monnerup, Camilla Nørgaard, Helle Bjerg, Poul Nissen

Læseprøve

Beskrivelse

Dette nummer af tidsskriftet "Skolen i Morgen" indeholder følgende artikler: Brug af data til kompetenceudvikling af lærere Af Frans Hjort Hammer og Henrik Stockfleth Olsen Med udgangspunkt i deres masterspeciale i Læreprocesser giver denne artikel et bud på, hvordan man kan bruge data til at skabe kompetenceudviklende samtaler i professionelle læringsfællesskaber på skolerne. Artiklen diskuterer desuden databegrebet som andet og mere end tal og testresultater. Kan lederen være en fl ue på væggen? Af Anita Monnerup Denne artikel fremlægger resultater fra et casestudie fra 2014 af, hvad der sker når ledelsen observerer lærerens undervisning og efterfølgende taler med lærerne om disse observationer. I artiklen diskuteres det, hvad undervisningsobservation kan betyde for relationen mellem lærer og leder og hvad det betyder for fokus på elevernes læring. At smage sin egen medicin. Skolelederes arbejde med feedback på egen ledelsespraksis Af Pernille Hansen, Camilla Nørgaard og Helle Bjerg Evalueringsredskabet CALL-DK har i efteråret 2015 været afprøvet i Odense Kommune, og denne artikel fremlægger nogle af erfaringerne derfra. Desuden diskuteres det i artiklen, hvilken ledelsesforståelse redskabet advokerer for, og at man som ledelse skal være indstillet på, at blive evalueret ud fra denne forståelse. Få blik for elevernes læring og trivsel Af Poul Nissen I denne artikel beskrives lærings- og trivselsskala, hvordan de bruges, hvordan resultaterne afl æses og ikke mindst hvordan lærere hurtigt og nemt kan ”tage temperaturen” i klasseværelset, både hvad angår læring og trivsel. Artiklen gennemgår desuden hvilke teoretiske overvejelser der ligger til grund for de to skalaredskaber.

Yderligere informationer