Vandaktivitet - mulighedernes ocean - Leg og læring gennem specialpædagogik i vand

Af: Gudrun Gjesing, Inga Najbjerg Christensen, Lise Hostrup

Læseprøve

Beskrivelse

Mulighedernes ocean er både mulighederne for aktivitet i vand og vandets uendelige række af muligheder for udfoldelser. Bogen handler om vandaktiviteter for små og store børn med psykiske, fysiske eller sociale udviklingsvanskeligheder. Vand inviterer børn til aktivitet. Det både fascinerer og skræmmer. Der er en lang udviklingsvej fra livmoderens lune og til svømmehallens store, rungende, støj- og menneskefyldte ocean. Selv om vi godt nok alle sammen har både sanse- og bevægelseserfaringer fra livet i livmoderen, så må vi begynde stort set forfra i svømmehallen. Uden for livmoderen er det tyngdekraften, der råder, så vi skal øve og øve kroppen til bevægelse med gang henover jorden og til at holde balancen. Det er for mange børn et tungt og endda meget krævende arbejde på egen hånd at opnå koordinerede bevægelsesmønstre. Uden at defi nere sagen med diagnoser, så gælder det børn, der er kluntede eller spastiske, børn med DAMP/ADHD-vanskeligheder og mange fl ere. Vand gør livet lettere, ved at balancen støttes i vandet, og at opdriften (delvis) sætter tyngdekraften ud af kraft. I vand gør man alting langsomt og kan få tid til at få sin opmærksomhed rettet mod det, man gør i vandets slow motion. Vand som medium og vandaktivitet gør det lettere at blive opmærksom på sine bevægelser. Der skal kompetente voksne med nede i vandet sammen med børnene. Det kan være hjælpere og forældre, og de behøver faktisk ikke at kunne svømme for at være gode nok voksne. Eneste betingelse er, at man kan lide det der med vand. Instruktørerne er svømmelærere, børneergoterapeuter eller handicapsvømmeinstruktører. Det er ikke kun i vandet, det foregår. Det begynder hver gang i omklædningsrummet med bad og vask, hvor der lægges vægt på selvstændighed og det enkelte barns kunnen, så det er aktivt med selv. Regler og rammer læres fra starten, så barnet er trygt i fællesskabet med de andre. Hvert barn har aktivitetskort med ting, det skal gøre og ting, det må gøre i en fast rækkefølge. Bogen er fyldt med forslag til aktiviteter, med arbejdsgange og med mange eksempler på lege, sanglege, rytmicitet og materialer til brug i vand. Den er skrevet med humør og glæde, så man får lyst til at klæde om og få badetøjet på og være med. Samtidig er den så faglig velfunderet, at man ikke kan være i tvivl om indsatsens betydningsfuldhed for både forsigtige Helene og for Mads, der vil bestemme alt selv. Bogen er en præsentation af, hvad en fl ok professionelle har erfaret og opnået i mulighedernes ocean. Men den er også værd at læse og bruge – både dens holdninger, viden og aktiviteter – af forældre med ganske almindelige kluntede og ukoordinerede børn.

Yderligere informationer

  • E-bog

  • EPUB (Reflowable)

    EPUB (Reflowable)

  • DRM-beskyttet

    DRM-beskyttet

  • 175

  • Dafolo A/S

  • 9788771602760

  • 01-01-2005

  • Undervisningspersonale, Førskoler og børnehaver