Kritisk sprog- og kulturpædagogik

Af: n a, Annette Søndergaard Gregersen (redaktør), Karen Sonne Jakobsen (redaktør), Mads Kirkebæk (redaktør), Michael Svendsen Pedersen (redaktør), Lone Krogsgaard Svarstad (redaktør)

Læseprøve

Beskrivelse

Temaet Kritisk sprog- og kulturpædagogik præsenterer kritiske tilgange til sprog- og kulturundervisning, der er hentet fra dansk, nordisk og international sammenhæng. I dag er der mange kritiske kultur- og sprogpædagogikker, der trækker på en vifte af teoretiske tilgange – bl.a. Cultural Studies, queer-teori om køn og seksualitet og teori om empowerment – som på forskellig vis sætter et kritisk perspektiv på sproglig og kulturel læring. På tværs af alle forskelle er der også grundlæggende fælles temaer og problemstillinger fx om lige adgang til sprog, om dannelse af kritisk sprog- og kulturbevidsthed og om åbning af nye handlemuligheder for deltagerne.

Yderligere informationer

  • E-bog

  • PDF

    PDF

  • Vandmærket

    Vandmærket

  • 94

  • Aarhus Universitetsforlag

  • 9788771249125

  • 01-06-2015

  • Sprogundervisning og sprogindlæring