Paideia 03 - maj 2012 - Tema: Professionsudvikling i et vidensperspektiv

Af: Stefan Hermann, Yngve Nordkvelle, Lars Qvortrup, Ole Henrik Hansen, Kirsti Klette, Ole Hansen (redaktør), Stephen Dobson (redaktør), Thomas Nordahl (redaktør), Anita Norlund (redaktør), Bengt Persson (redaktør), Lars Qvortrup (redaktør)

Læseprøve

Beskrivelse

I dette nummer kan du læse følgende artikler: - Professionaliseringens indre barrierer. Af Stefan Hermann. - Didaktikken, "profesjonen" og pedagogikken. Af Yngve Nordkvelle. - Læreruddannelsens lærebøger - den læringspsykologiske og den undervisningskommunikative position. Af Lars Qvortrup. - Professionens selvforståelse: Fra fri leg til organiseret leg. Af Ole Henrik Hansen. - Kommentar: Intervju med klasseromsforsker. Af Kirsti Klette. Tidsskriftet Paideia har en praksisrettet profil, men holder samtidig et højt akademisk niveau. Tidsskriftet indeholder fagfællebedømte artikler, som omhandler aktuelle temaer fra praksisfeltet, interviews, debatter samt boganmeldelser. Målgruppen er lærere, skoleledere, pædagoger og ledere i børnehaver, pædagogiske konsulenter, studerende, undervisere og forskere. Udgives af Laboratorium for forskningsbaseret skoleudvikling og pædagogisk praksis (LSP) (University College Nordjylland og Aalborg Universitet), Senter for praksisrettet utdanningsforskning (Høgskolen i Hedmark), Institutionen för pedagogik (Högskolan i Borås) samt Dafolo Forlag.

Yderligere informationer